Packaged Food ReviewHealthy Eating GuidelinesSuper FoodsHealth and NutritionNutrition 101Weightloss DietNutrition Newsletter

Buzz this

Fish oil may benefit people with diabetes

Written by Gloria Tsang, RD of HealthCastle.com
Published in March 2007

fish oil diabetesFish oil may benefit people with diabetes, study finds

(HealthCastle.com) Researchers from the Norwegian University of Science and Technology in Norway studied the effect of fish oil supplements on blood lipoprotein in 26 people with Type 2 diabetes. The study participants were assigned to take either fish oil or corn oil supplements. Size and concentration of lipoproteins subclasses (several blood cholesterol markers) as well as insulin sensitivity were measured after nine weeks of supplementation. High doses of fish oil reduced the size and concentration of several lipoprotein subclasses while lowering insulin sensitivity. Results of this study were published online on the European Journal of Clinical Nutrition website on Feb. 28, 2007.

fish oil diabetesEditor's Note - Multiple Benefits of Fish Oil and Omega 3

Benefits of fish oil and omega 3 fatty acids are well known for their role in heart disease prevention. The American Heart Association advises heart disease sufferers and people with high triglyceride levels to take fish oil supplements. Recent studies suggest that fish oil may prevent dementia and ease depression. Clinical studies regarding the effects of fish oil on diabetes are still preliminary, however.

How much Fish Oil? For heart health benefits, experts suggested to aim for 250 milligrams as EPA/DHA from fish source a day. One three ounce serving of fatty fish, such as salmon or mackerel, provides more than 1000 milligrams alone. For people with documented heart disease or high levels of triglycerides, the American Heart Association suggests 1,000 milligrams per day and 2,000 to 4,000 milligrams per day, respectively.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Advertisement





| Print Page | Bookmark and Share | nutrition tips Feed

Want to discuss nutrition topics? Go to our Facebook Page or Forum.




Advertisement
AHA recommends Fish for Heart
Meal Planning for Diabetes Control
Carb Counting Basics for Diabetes Control







HONcode accreditation seal.
Categories:
Nutrition 101 | Healthy Eating | Super Foods | Podcast | Food & Nutrition | Nutrition & Health | Weight & Diet
Member Area:
Login | SignUp | Free Nutrition Newsletter | Forum | Search | healthcastle nutritionRSS
Media:
Press Room | Gloria Tsang, RD | In the News | Health Surveys | News Release | White Paper | Recommended By | Photos
Corporate:

About Us | Advertise with Us | Legal | Privacy Policy | Site Map | Contact Us

Information on this site is provided for informational purposes and is not meant to substitute for the advice provided by your own physician or dietitian. Information and statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration and are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Copyright© 1997-2010 Healthcastle Nutrition Inc. All rights reserved.